Proteinové koktejly

Chcete začít posilovat? Láká vás kulturistika? Pokud se chcete začít plně věnovat posilování a myslíte to opravdu vážně, pak je důležité vědět, že na úspěchu se výraznou měrou nepodílí pouze cvičení, ale nesmírně důležitá je také výživa.

Bez správné výživy by žádný** kulturista** nikdy nemohl dosáhnout úspěchů. Podle profesionálních trenérů i kulturistů je výživa stejně tak důležitá jako cvičení a mnoho kulturistů dokonce přisuzuje výživě ještě větší váhu než samotnému tréninku. Ať je to jak chce, všichni se shodují na tom, že jedno bez druhého by nemělo žádný smysl. Mnohdy však bývá obtížné přijmout dostatečné množství výživných látek pouze klasickou potravou. Jednak kvůli tomu, že připravovat kvalitní jídlo v pravidelných intervalech minimálně pětkrát denně je časově dosti náročné a navíc velké množství potravy může vést k nepříjemným pocitům plnosti a trávicím problémům. Proto je vhodné používat ke kvalitní stravě speciální výživové doplňky. Pro kulturistiku jsou obzvláště vhodné** proteinové nápoje**.

Proteinové nápoje

Proteinové nápoje kulturistům pomáhají přijmout každý den dostatečné množství bílkovin, tuků a sacharidů potřebných pro regeneraci tolik namáhané svalové hmoty. Navíc mohou proteinové nápoje obsahovat další důležité látky, jako jsou spektra aminokyselin nebo třeba lecitin, který přirozeně snižuje cholesterol apod. Proteinové nápoje se prodávají v prášku. Denní dávka se jednoduše odměří pomocí přiložené odměrky nebo lžíce a rozmíchá ve vodě či mléku. Pro lepší stravitelnost se však doporučuje prášek rozmíchat ve vodě o pokojové teplotě a koktejl vypít pomalu a nalačno.

Proteinové nápoje podle obsahu bílkovin

Proteinové nápoje v prášku mohou mít různý obsah živin. Proteinové nápoje s obsahem bílkovin nižším než 50 procent se obvykle označují jako** gainery**. Anglické slovo "gain" znamená "nabrat". Z toho vyplývá, že gainery pomáhají zvyšovat tělesnou hmotnost. Gainery jsou proto vhodné především pro ty cvičence, kteří nabírají hmotu jen velmi obtížně a pomalu. Gainery pro podporu nabíraní navíc obsahují také sacharidy a kvalitní tuky. Další kategorií jsou nápoje s obsahem bílkovin mezi 50 a 80 procenty. Ty jsou také vhodné k nabírání hmoty, ale díky vyššímu obsahu bílkovin a nižšímu zastoupení cukrů a tuků umožňují nabírat především čistou svalovou hmotu. Poslední kategorii tvoří proteinové nápoje s obsahem bílkovin od 80 procent výše. Ty jsou vhodné především pro období rýsování, neboť neobsahují téměř žádné tuky a cukry.

Podle čeho vybírat proteinové nápoje?

Kromě obsahu základních živin (bílkoviny, sacharidy, tuky) se dále zaměřte na to, z jakého zdroje bílkoviny pocházejí. To je velmi důležité, protože bílkoviny získané ze sóji, pšenice či kolagenu zcela jistě nedosahují kvalit syrovátkové nebo vaječné bílkoviny. Méně hodnotné zdroje bílkovin jsou totiž hůře stravitelné a nedodají tak vašemu tělu tolik živin, jako nápoje z kvalitních zdrojů. Poměrně důležitý je také způsob zpracování obsažených proteinů. Můžete si zakoupit buď proteinový koncentrát, což je základní způsob zpracování nápoje, nebo dát přednost proteinovému izolátu, který je snáze stravitelný díky nižšímu obsahu laktózy (mléčného cukru). Dalším stupněm je pak proteinový hydrolyzát, který je ještě snáze a rychleji vstřebatelný, ovšem pouze v případě, kdy jsou proteiny rozštěpeny na di a tri peptidy, nikoliv na oligo nebo poly peptidy. V praxi se však většinou nesetkáte s čistými formami** proteinových prášků**, ale z takovými, které jsou složené ze směsí méně kvalitních proteinů (jak po stránce zdroje proteinu, tak způsobu jeho zpracování) a více kvalitních proteinů. Výrobci takto mohou na obal napsat lákavé nápisy typu „egg protein“ nebo whey isolate“ a zároveň možnosti nabízet výrobek za relativně nízkou cenu. Proto se vyplatí pečlivě studovat složení výrobků a porovnávat poměry jednotlivých obsažených látek.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id7005 (magazinpraha.cz#100)


Přidat komentář